Mindfulness F.A.Q.

Algemeen

Wat is Mindfulness?

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. De meeste mensen leven constant in hun hoofd – in hun gedachten. Het overgrote gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst: “Ik moet morgen die boodschap doen”, “Morgen moet ik mijn moeder bellen”, “Straks ga ik opruimen en daarna de was ophangen”.

Met mindfulness richt je juist je aandacht op het heden. Je laat even de gedachten voor ‘straks’ of ‘morgen’ los, en focust op wat je nu aan het doen bent.

De kern van mindfulness is het bewust worden van je automatische patronen in denken, voelen en doen. Als je weet wat er gaande is, heb je de keuze erin mee te gaan of niet. Mindfulness leert je om met meer aandacht in het leven te staan, jezelf en jouw patronen beter te leren kennen, uit je automatische piloot te stappen en bewuste, nieuwe keuzes te maken. Je leert dus niet alleen opnieuw te kijken maar ook met een frisse blik te handelen.

Moet ik klachten hebben om baat te hebben bij Mindfulness?

Mindfulness training is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn/haar leven en bereid is op een nieuwe manier naar zijn/haar eigen patronen te kijken.
Je hoeft dus niet aan speciale voorwaarden te voldoen of bepaalde klachten te hebben. Iedereen kan baat hebben bij de training.
“Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,” zegt de ontwikkelaar van mindfulness training, Jon Kabat-Zinn.
Wel kunnen er omstandigheden zijn waardoor de training (tijdelijk) niet bij je past. Dit komt dan tijdens het intakegesprek ter sprake.

Bij welke klachten helpt mindfulness?

Bij terugkerende depressies, angstklachten, piekeren, slapeloosheid, chronische pijn, onbeheersbare emoties en stress gerelateerde klachten is mindfulness bewezen effectief. Ook als je jezelf beter wilt leren kennen of bewuster in het leven wilt staan is mindfulness zeker aan te raden.

Is er wetenschappelijk bewijs voor de werkzaamheid?

Sinds 2010 zijn er meer dan 20 gerenommeerde labs die onderzoek doen naar de impact en effecten van mindfulnes op het brein.

Wetenschappelijk onderzoek in de USA toont aan dat mensen die mindfulness training volgden minder angst, spanning en stemmingsproblemen ervoeren in vergelijking met mensen in een controlegroep. Ook op depressie is de effectiviteit onderzocht en bewezen.

Op het web zijn uitgebreide studies en resultaten te vindne.

Ik heb al ontspanningstechnieken geleerd. Voegt mindfulness nog iets toe?

Jazeker! Ontspanningstechnieken helpen goed om direct te ontspannen. Maar mindfulness gaat veel verder. Ontspanningstechnieken zijn een beetje als het blussen van een brand. Je kijkt niet naar de oorzaak, maar bent vooral bezig met het bestrijden van stress symptomen. Met mindfulness pak je het probleem aan bij de kern. Je wordt je bewust van vroege signalen en reageert er bewust op in plaats van achteraf een ontspanningstrucje toe te passen als het eigenlijk al te laat is.

Is er verschil tussen mindfulness en meditatie?

Meditatie is een van de onderdelen van de Mindfulness Training. De training bestaat echter uit meer facetten. Meditatie is niet het doel an sich, maar het middel. Het gaat er dus niet om een goede mediterende te worden,  maar om de inzichten van meditatie (en andere oefeningen) in het dagelijks leven te integreren.

Kiezen

Hoe kies ik een passende mindfulness training? (Aangezien er zoveel aangeboden wordt)

Mindfulness lijkt de laatste jaren een echt hype en dat zie je in het aanbod en de hoeveelheid ‘wildgroei’. Mndfulness is namelijk geen beschermde naam en een erg breed begrip. We raden je aan te letten op de volgende twee punten:

  1. Kies een trainer die goed is opgeleid en in ieder geval is ingeschreven bij de VMBN. Trainers met het categorie 1 lidmaatschap zijn echt goed opgeleid, volgen jaarlijks trainingen en opleidingen om bij te blijven en weten echt waar ze het over hebben.
  2. Daarnaast is het belangrijk dat je je vooral ook fijn voelt bij de mindfulness trainer. Het is aan te raden altijd even te bellen of bijvoorbeeld een workshop, yogales of dayretreat te volgen om te kijken of het klikt.
Hoe ziet de training eruit?

Elke bijeenkomst heeft een eigen thema (zie thema per bijeenkomst op de pagina ‘Opbouw trainingsprogramma’) en bestaat uit: mindfulness oefeningen, theoretische onderbouwingen, het uitwisselen van ervaringen en de opbouw naar de praktische toepassing en bewust blijven in het dagelijks leven. Door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Hoe weet ik of dit iets voor mij is?

Voor de training is er altijd een kennismakingsgesprek. Hierin bespreken we waarom je mee wilt doen aan de training en wat je zou willen bereiken. Daarnaast bespreken we of de training op dit moment passend voor je is in je leven. De definitieve aanmelding vindt plaats na het kennismakingsgesprek.

In hoeverre moet ik in een groep dingen over mijn persoonlijke leven delen?

Je hoeft niets te delen wat je niet wilt delen. De mindfulnesstraining is ook geen ‘praatgroep’. Er hoeft inhoudelijk niet over specifieke gebeurtenissen gesproken te worden.

Het gaat er vooral om dat je je bewust(er) wordt van je ervaringen (mentaal, emotioneel, lichamelijk) en dat je tevens ziet hoe je je tot die ervaringen verhoudt, hoe je er mee omgaat. Inzicht verkrijgen in de ervaring, in de reactie, in patronen.

Wordt mindfulness vergoed?

Er zijn best wat zorgverzekeraars die de mindfulness training vergoeden. Vraag het na bij je eigen zorgverzekering. Ook zijn er steeds meer werkgevers die de training vergoeden.

Vertrouwelijkheid & Privacy
Disclaimer / Aansprakelijkheid